Sposoby na ciążowe dolegliwości

Mówi się , że ciąża to nie choroba, jednak na poszczególnych etapach niesie ona ze sobą dolegliwości. Stopień nasilenia tych dolegliwości może być bardzo różny, niektóre kobiety są w stanie w miarę normalnie funkcjonować, inne muszą skorzystać ze zwolnienia lekarskiego. Dziś przedstawię Wam  najczęściej spotykane ciążowe problemy i niefarmakologiczne sposoby na to jak sobie z nimi radzić.

 

Nudności i wymioty

Szacuje się, że problem ten dotyczy aż 70% ciężarnych. Nudności mogą się pojawiać w różnych porach dnia, niekoniecznie rano, tak jak się najczęściej uważa. Ciężarne są osłabione, mają nierówny oddech, dodatkowo może wystąpić nadmierne pocenie i ślinotok. Niektóre kobiety na początku ciąży mają problem z wyczuwaniem smaku –  wszystko smakuje tak samo, inne z kolei są bardzo wyczulone na wszelkie zapachy i smaki.

Jak sobie radzić:

– pozostać w łóżku kilkanaście minut po przebudzeniu i spożyć tam pierwszy lekki posiłek np. krakersy, biszkopty, bułka + ciepła herbata

– wzbogacić dietę w produkty wysokobiałkowe i owoce

– dodawać do posiłków imbir lub go żuć

– pić wodę z cytryną

– unikać szybkiej zmiany ułożenia ciała, nie wstawać gwałtownie

– unikać intensywnych zapachów

– suplementować witaminę B (zwłaszcza B6) – moim zdaniem w przypadku uporczywych wymiotów warto skonsultować z lekarzem konieczność suplementowania także innych niezbędnych witamin i minerałów

– jeść często, ale w małych ilościach

–  stosować dietę lekkostrawną

 

Obrzęki

Obrzęki są spowodowane zatrzymaniem wody w organizmie, najczęściej występują w III trymestrze. Ucisk ciężarnej macicy powoduje utrudniony odpływ krwi z kończyn dolnych, dlatego tam najczęściej występują obrzęki. Nasilenie obrzęków powoduje przebywanie długotrwale w jednej pozycji i przebywanie w przegrzanych pomieszczeniach. Zazwyczaj znikają po odpoczynku nocnym.

Jak sobie radzić:

– ograniczyć spożycie soli

– ograniczyć aktywności wymagające przebywania w pozycji stojącej

– w trakcie długotrwałej pracy siedzącej robić częste przerwy na rozruszanie się

– wprowadzić umiarkowaną aktywności fizyczną, jeśli nie jest przeciwwskazana

– 2-3 razy w ciągu dnia odpoczywać z uniesionymi nogami, przynajmniej 20 min.

– unikać upałów i długotrwałych podróży w pozycji siedzącej

 

Zgaga

Zgaga jest spowodowana rozluźnieniem zwieracza żołądka przez hormony, a także uciskiem macicy. Narządy jamy brzusznej w trakcie ciąży unoszą się ku górze. Zgaga występuje najczęściej w III trymestrze.

Jak sobie radzić:

– stosować dietę lekkostrawną, unikać ciężkich, tłustych potraw

– jeść często, ale w małych ilościach

– pić melisę, jeść migdały

– unikać pozycji leżącej po jedzeniu, ostatni posiłek 2h przed snem

– odpoczywać z tułowiem uniesionym do góry

 

Zaparcia

Problem ten dotyczy 38% ciężarnych i może występować przez cały okres trwania ciąży. Główne przyczyny zaparć to działanie progesteronu, powiększająca się macica, stres, niepokój, nieprawidłowy tryb życia.

Jak sobie radzić:

– jeść dużo błonnika (świeże warzywa, owoce, suszone owoce, pieczywo pełnoziarniste, kasze, otręby, produkty mleczne)

– unikać czekolady, ryżu, mocnej herbaty

– jeść siemię lniane zmielone bezpośrednio przed spożyciem (aby nie utraciło substancji odżywczych)

– pić przynajmniej 1,5 l płynów dziennie

– zwiększyć ilość aktywności fizycznej

 

Żylaki

Ich występowanie zwiększa się wraz z wiekiem i ilością przebytych ciąż. Są spowodowane ponownie uciskiem macicy i słabym odpływem krwi z kończyn dolnych, a także wpływem hormonów, wzrostem krzepliwości i lepkości krwi i uszkodzeniem zastawek w naczyniach żylnych. Najczęściej spotykane są żylaki kończyn dolnych i odbytu (tzw. hemoroidy, często pojawiają się po porodzie, wywołane silnym parciem: 20 -50% kobiet).

Jak sobie radzić:

– stosować dietę bogatą w witaminę C, B6, krzem i błonnik

– unikać siedzenia ze skrzyżowanymi nogami

– unikać nadmiernego przyrostu masy ciała

– na zlecenie lekarza można stosować pończochy uciskowe

– unikać gorących kąpieli, masaży, opalania się

– unikać zaparć (w kontekście hemoroidów)

– stosować maść nagietkową lub preparaty z wyciągiem z kasztanowca

– pozostałe zalecenia takie jak przy obrzękach

 

Duszności

Spowodowane uciskiem ciężarnej macicy i nadmiernym wysiłkiem, najczęściej w III trymestrze. W 36 tygodniu ciąży dno macicy znajduje się najwyżej i wtedy dolegliwości są najbardziej nasilone, gdy przed porodem macica obniża się ciężarne zazwyczaj odczuwają poprawę samopoczucia.

Jak sobie radzić:

– podczas wzmożonego wysiłku robić przerwy, unikać pośpiechu

– spać w pozycji półsiedzącej

 

Skurcze mięśni

Skurcze pojawiają się zazwyczaj w okolicy ud i łydek i są spowodowane dietą ubogą w minerały takie jak magnez, wapń i potas. Pod koniec ciąży dochodzi ucisk macicy na nerwy i naczynia żylne.

Jak sobie radzić:

– wprowadzić aktywność fizyczną

– unikać oziębienia nóg

– spać z nogami na poduszce

 

Krwawienia dziąseł

Hormony ciążowe powodują rozszerzenie naczyń, także tych w jamie ustnej co powoduje częste krwawienia po zwykłym myciu zębów czy zjedzeniu jabłka.

Jak sobie radzić:

– używać miękkiej szczoteczki do zębów i często je zmieniać

– używać delikatnej pasty do zębów

 

To tyle jeśli chodzi o najczęściej spotykane w ciąży dolegliwości. Przygotowując ten wpis opierałam się na notatkach ze studiów. Skuteczność tych działań jest bardzo różna, oczywiście są kobiety, którym nic nie pomaga lub wymagają zastosowania leków. Jednak zawsze warto spróbować najpierw łagodnych metod, a dopiero później uciekać się do farmakologii.

Jeśli przechodziłaś ciążę i coś u Ciebie zadziałało koniecznie się tym podziel!